ŞİMDİ birinci cildini kamuoyuna sunduğum yapıt 1859'da yayınlanan Ekonomi Politiğin Eleştirisine Katkı adlı yapıtımın devamını oluşturur. Birinci kısım ile onun devamı arasındaki uzun aralık çalışmamı tekrar tekrar kesen uzun yıllar süren bir hastalıktan ötürüdür.
Daha önceki yapıtın içeriği bu cildin ilk üç bölümünde özetlenmiştir. Bu yalnızca aradaki ilişki ve bütünlük yönünden yapılmamıştır. Konunun sunuluşu da geliştirilmiştir. Daha önceki kitapta yalnızca dokunulup geçilen birçok nokta koşulların elverdiği ölçüde burada daha tam olarak işlenmişken; öte yandan orada ayrıntılı olarak ele alınan noktalara bu ciltte yalnızca değinilmiştir. Nitekim değer ve para teorileri tarihi üzerine olan bölümler tamamen dışarda bırakılmıştır. Bununla birlikte daha önceki yapıtın okuru birinci bölümün dipnotlarında bu teorilerin tarihi ile ilgili ek başvuru kaynakları bulacaktır.
Her başlangıcın güçlüğü bütün bilimler için geçerlidir. Bu yüzden birinci bölümün özellikle de metaın tahlilini kapsayan kesimin anlaşılması daha zor olacaktır. Özellikle değerin özü ve değerin büyüklüğünün tahlili ile ilgili yerleri elden geldiğince herkesin anlayabileceği gibi yazdım.* Tam gelişmiş hali para-biçimi olan değer-biçimi son derece kolay ve yalındır. Bununla birlikte insan aklı ikibin yıldan fazla zamandan beri boş yere bunun sırrını kavramaya çalışırken öte yandan çok daha karışık ve karmaşık biçimlerin başarılı tahliline hiç değilse bir yaklaşım sağlanmıştır. Niçin? Çünkü organik bir bütün olarak bir cisim bu cismin hücrelerinden daha kolay incelenir de ondan. Ayrıca ekonomi biçimlerinin tahlilinde ne mikroskoptan yararlanılabilir ne de kimyasal ayıraçlardan. Her ikisinin de yerini soyutlama gücü almalıdır. Ancak burjuva toplumda emek ürününün meta-biçimi ya da metaın değer-biçimi ekonomik hücre-biçimidir. Bu biçimlerin tahlili sığ bir gözlemciye küçük ayrıntılar gibi gelebilir. Gerçekte de küçük ayrıntılar üzerinde durulmaktadır ama yalnızca mikroskobik anatomide yapıldığı gibi.
Bu nedenle değer-biçimi üzerine olan kesim dışında bu cilt zor anlaşılıyor diye suçlanamaz. Ben burada elbette yeni bir şey öğrenmek isteyen dolayısıyla da kendi başına düşünme çabasında olan okuru kastediyorum.